|
Фильм снят на пленке Шосткинского производственного объединения СВЕМА
|
Шостка - типове радянське промислове місто зразка 60-х років. Після розпаду Союзу автентичний радянський вигляд вулиць не змінила ні вулична реклама ні сучасні супермаркети, які повиростали на місці старих універсамів. Цінних, з історичної точки зору, архітектурних пам'яток в Шостці немає, тому ймовірність зустріти в місті туриста з рюкзаком за плечима прямує до нуля. Але місто безумовно цікаве і однозначно варте уваги.
|
Шостка. Залізничний вокзал
|
Почнемо з транспорту. Залізничний вокзал і автостанція в Шостці знаходяться поруч і розташовані точно в центрі міста. Залізничне сполучення з Шосткою, з невеликою натяжкою, можна вважати нормальним - крім прямого поїзда на Київ тут ще їздить приміський дизельок Терещенська - Семенівка. Міжміське автобусне сполучення представлене в основному маршрутами на Суми.
|
Шостка. Автостанція
|
Ще один важливий для Шостки транспортний вузол - залізнична станція Терещеньска, котра знаходиться в селищі Вороніж, за 10 кілометрів від міста. Тут вже можна зловити транзитний поїзд на Москву або виїхати в західному напрямку - до Вінниці чи Львова. Інтервал руху автобусів до станції Терещенська - шось близько години.
|
Свема
|
Сучасна історія Шостки почалась в 30-х роках минулого століття. В 1931 році в місті будується перша в Радянському Союзі фабрика по виробництву кіноплівки, яка повністю змінює життя Шостки на наступні 60 років. В 1959 році на підприємстві вводяться в експлуатацію нові цехи і до середини 70-х років Шосткинський хімзавод розростається до одного з найбільших хімічних підприємств Європи. В 1975 році на базі хімзаводу створюється виробниче об'єднання Свема (СВЕточуствительные МАтериалы), яке об'єднує завод по виробництву желатину і 8 підприємств на яких в сумі працювало 14 тисяч чоловік. На об'єднанні Свема вироблялося кілька сотень видів позитивної і негативної кіноплівки, десятки типів магнітної стрічки для запису як звуку так і для обчислювальної техніки, тут же збиралися радянські компакт касети марки "МК". Свема мала власну технічну базу де виготовлялося вузькоспеціалізоване обладнання, упаковка і поліграфічна продукція.
|
Цех №81
|
На початку 90-х років в Свеми почалися перші проблеми - після розпаду Союзу Український ринок швидко заповнила імпортна продукція, головною перевагою якої була якість і доступність - не секрет, що купити імпортну аудіо касету в Радянському Союзі можна було тільки з рук за страшні гроші, а МК-60 з'являлися в магазинах вкрай рідко, та й якість їх була не така вже й суперова.
|
Промзона
|
Починаючи з середини 90-х країна поступово переходить на цифрові аудіо носії, а побутова кіноплівка швидко витісняється відео касетами формату VHS. Кіностудії країн бувшого Радянського Союзу поступово переходять на більш якісні імпортні носії інформації і відмовляються від Шосткинської професійної кіноплівки, тому до кінця 1990-х років виробництво продукції на Свемі зупиняється. На сьогодні від Свеми залишилась гігантська промислова площадка, площею 326 гектарів. Єдине діюче підприємство, яке розташоване на території колишнього заводу - Шосткинська ТЕЦ, яка була введена в експлуатацію в 1956 році і до цього часу залишається головним постачальником електроенергії в місті.
|
Шостка. Центр міста
|
Залишимо промзону і пройдемось в центр міста. Перше, що кидається в очі - житлові будинки. Шостка - це музей радянської архітектури, в якому можна побачити все, починаючи від сталінських двоповерхівок і закінчуючи класичними дев'ятиповерховими будинками з силікатної цегли.
|
Вулиця Карла Маркса
|
В 1960-х роках центр міста забудовується помпезними багатоповерхівками в характерному для того часу радянському індустріальному стилі.
|
Центр міста. Класика радянської архітектури
|
|
Будинок по вулиці Депутатській
|
Одна з центрових площ міста - площа 70-річчя жовтня. Поруч з площею знаходиться парк імені Жданова з будинком культури хімзаводу, переіменованим в центр естетичного виховання.
|
Пам'ятник на площі 70-річчя жовтня
|
|
Житловий будинок
|
Через дорогу від парку розташований ліцей №2 - дуже оригінальний, хоча й типовий, проект навчального закладу, збудований орієнтовно в середині 60-х років.
|
Спеціалізована школа I-II ступенів - ліцей
|
|
Ліцей
|
Помпезна фундаментальна архітектурна характерна для Шостки, ще один представник якої - школа №9.
|
Шостка. Загальноосвітня школа №9
|
|
Шостка. Загальноосвітня школа №9
|
Повернемось в центр міста. Центр Шостки дуже просторий. Відрізок вулиці Леніна, вздовж якого розташовані основні адміністративні будівлі і звичайно ж пам'ятник Леніну, більше нагадує собою футбольне поле ніж вулицю - Шостка забудовувалась з явним запасом вільного простору.
|
Центр міста. Пам'ятник Леніну
|
|
Кінотеатр "Родина"
|
Ще один приємний момент, який відмітив для себе - на вулицях Шостки дуже багато дерев. Місто просто потопає в зелені. Крім того в центрі міста знаходяться два великі парки - імені Жданова і Карла Маркса.
|
Палац культури Шосткинського заводу "Зірка" в парку імені Карла Маркса
|
Поруч з парком імені Карла Маркса, на території краєзнавчого музею, виставлена експозиція бойової техніки, найбільш цікаві екземпляри якої - танк Т-80 з газотурбінною силовою установкою і самохідна артилерійська установка "Піон" 2С7.
|
Самохідна артилерійська установка "Піон" 2С7
|
|
Виставка бойової техніки
|
Шостка - місто досить велике по площі і обійти за день всі вулиці нереально, тому прогулявшись в основному центральною частиною, просуваюсь назад до вокзалу.
|
Шостка
|
На схід і на захід від центру міста тягнуться житлові масиви, забудовані переважно однотипними дев'ятиповерховими коробками.
|
Шостка
|
|
Шостка
|
Південна ж частина міста, яка умовно відділена від північної залізної дорогою, забудована традиційними для Сумської області приватними будинками, котрі огороджені високими дерев'яними заборами з величезними воротами - будівельні лісоматеріали в Сумській області значно дешевші за цеглу, тому для приїжджих з центральної України такі будинки завжди будуть екзотикою.
|
Приміський поїзд Терещенська - Семенівка
|
Вечоріє, я повертаюсь до залізничного вокзалу - скоро буде відправлятися приміський поїзд на Терещенську, на який хотілося б встигнути. Все, що я побачив за день - далеко не вся Шостка, але зарядитися враженнями і відчути чим живе місто безумовно вдалося.
|