На головну Команда  | 
Експедиція Помічна - Голованівськ - Гайворон - Рудниця УКР | РУС
ТУ2 свистить свистком і точно по розкладу об 11.15, відправляється з Голованівська на Гайворон. Розігнавшись кілометрів до 20/год і похитуючись на стрілках виїжджаємо за межі станції.

Станція Грушка

Перша зупинка на станції Грушка в районному центрі Ульянівка Кіровоградської області, який розташований за 50 км на південь від Умані. Зупинка знаходиться зовсім поруч з автобаном Київ - Одеса.

Автобан Київ - Одеса

Більшість з переїздів на гілці Голованівськ - Гайворон обладнано або сигналізацією або ручними шлагбаумами. Поки машиніст потихеньку під'їжджає до переїзду, помічник машиніста швиденько вискакує з поїзда і закриває шлагбаум. Проїхавши зону переїзду, шлагбаум відкривають, даючи дорогу автомобілям. Все просто і без заморочок.

Переїзд

Біля станції Таужня паралельно з вузькою колією з'явилась і широка. Приблизно на цьому місці і заглохла робота по перешиванню вузької колії на широку.

Широка і вузька колії


Станція Таужня

Німці, разом з нами, майже всю дорогу стирчали з вікон. Самий активний з них, всю дорогу від Голованівська до Гайворона провисів у відкритих задніх дверях вагона, вимазавшись з ніг до голови сажею, яка вилітала з локомотива.

Брат по разуму

Під'їжджаємо до Гайворона. Тут, як і на кожній вузловій станції, плетиво залізничних колій досягає критичної точки. Але Гайворон це ще одна унікальна залізнична станція, де мирно живуть вузька і широка колії.

Перехрестя

На перегоні від Голованівська до Гайворона організована електрожезлова система регулювання руху поїздів. В основному вона використовується на слабонавантажених одноколійних залізничних лініях. Принцип її роботи до горя простий. Для того шоб проїхати по певному перегону залізної дороги машиніст повинен везти з собою металевий жезл. Жезл зберігається на станції в спеціальному електрожезловому апараті. Для того шоб витягти з цього ящика жезл, потрібно по телефону зв'язатися зі станцією, на яку буде прибувати поїзд. Якшо перегон вільний і там дають добро на проїзд, то черговий по станції прибуття тисне кнопку і подає електричний струм на електрожезловий апарат станції відправлення і апарат віддає жезл. По прибуттю на наступну станцію машиніст віддає жезл і його знову кладуть в електрожезловий апарат.

Передача жезла

Для того шоб черговому по станції зручно було передавати жезл помічнику машиніста, використовується так званий жезлоподавач, який являє собою велике кільце з фіксатором для жезла.

Симбіоз широкої і вузької колії

Повний ахтунг інженерної думки рельсоукладчиків почався в самому Гайвороні, де широка і вузька колії були покладені на одні шпали. Очевидно, шо в межах міста важко було виділити місце для ще одного залізничного полотна і прийшлося вдатися до такої хитрої методи.

Симбіоз широкої і вузької колії

Хитра укладка рейок викликала неабиякий інтерес не тільки у нас а й у німців, які ледве з вікон не повивалювались, аби зафотографувати цей тріумф інженерної думки.

Гайворон. Ліворуч вузькоколійний вокзал

Ще кілька хвилин і ми прибуваємо в Гайворон. Залізничних вокзалів в Гайвороні два. Один, як і має бути - великий, а інший - маленький, більше схожий на зупиночну платформу. Саме він і обслуговує вузькоколійні поїзди. Тут є каса, в якій продають квитки лише на вузькоколійні маршрути, у великому вокзалі такі квитки купити не можна.

Гайворон. Ширококолійний вокзал

В Гайвороні на довго не затримаємось. Приблизно через три години відправляється вузькоколійний поїзд до станції Рудниця, яка розташована на магістральній колії Одеса - Жмеринка. Перегон Гайворон - Рудниця самий довгий на Гайворонській вузькоколійній залізній дорозі - 77 км, тому поїздка обіцяє бути цікавою.

Формування составу

Поки формується наш двохвагонний состав, який відправиться з Гайворона в Рудницю, ми вирішили прогулятися привокзальною площею в пошуках чаю. Останній раз в Гайвороні я був два роки назад, з того часу тут майже нічого не змінилось. Магазин "Мандарин", в якому можна купити все, починаючи від тапочок і закінчуючи ковбасою, стоїть на місці, автобусна станція, котра розміщена в якомусь кіоску - теж на місці. Спокійна атмосфера, яка завжди царювала на Гайворонському залізничному вокзалі, теж нікуди не пропала. Закупившись в "Мандарині" провізією і попивши чайку в кафе навпроти "Мандарина", повертаємось до вокзалу. Дочекавшись поки звідкілясь взялась касирка, купили в касі великого вокзалу два квитки з Рудниці до Вінниці на пасажирський поїзд № 84-й. Все, тепер можна їхати.

Розклад руху поїздів Гайворонської вузькоколійки

Виїжджаємо з Гайворона в Рудницю в 17.35 по місцевому часу, це єдиний вузькоколійний поїзд, який їздить тут щодня. Народу в цю сторону їздить більше, обидва вагони вже встигли трохи напакуватись пасажирами.

Посадочна платформа в Гайвороні

Попетлявши по Гайворонському плетиву широкої і вузької колій, під'їжджаємо до зупинки Передбужжя. Зразу за Передбужжям міст через Південний Буг.

Міст через Південний Буг


Міст через Південний Буг

До речі, німців з нами вже не було. В Гайвороні залишились. Автобусів в такий вечірній час вже немає, тому, скоріш за все, або залишились на ночівлю, або поїдуть ввечері о 23.05 приміським поїздом на Христинівку.

Зупинка Піонер

Зразу за Південним Бугом зупинка Піонер. Колись тут був піонерський табір. Зрозуміло, що жилось тут піонерам кльово - річка, ліс, поїзд - що ше треба для нормального життя?

Закинутий піонерський табір.

Зараз, звичайно, все розвалилось. І за деревами видніються лише зарослі кущами залишки закинутого піонерського табору.

Вузькоколійка

Час від часу заїжджаємо в просіку прорубану в лісі спеціально для залізної дороги. Офігенно це все виглядає, якшо стирчати з вікна вагона і роздивлятися довкола. Але не треба забувати шо старенький ТУ2 щедро осипає всю округу сажею і треба мати напоготові якийсь засіб гігієни шоб витирати ним свою чорну пику.

Семафор


Опускання шлагбаума

Під'їжджаємо до станції Бершадь. Регулювання руху поїздів в Бершаді виконується семафорами. Система керування шлагбаумом і семафором приводиться в рух за допомогою мускульної сили чергового по станції.

ТУ2-165

На вокзалі в Бершаді зустрічаємося з ТУ2-165, який їде нам на зустріч з Рудниці. Зупинка в Бершаді близько 15 хвилин. За цей час в вагон встигає напакуватись пристойна кількість пасажирів. В цьому регіоні поїзд Гайворон - Рудниця це єдина можливість доїхати до якогось села, до якого навіть нормальної дороги нема.

Бершадь

Ще одна грандіозна станція - Яланець. Тут також напаковується чималенько народу. Майже всі пасажири їдуть до кінцевої станції Рудниця, звідки роз'їдуться або на Вінницю або на Одесу.

Рудниця

В 21.33 приїжджаємо до Рудниці. Це наша остання пересадочна станція. Маючи при собі квитки на 84-й поїзд до Вінниці, які ми попередньо купили ще в Гайвороні, маємо повне право потинятися трохи менше години біля вокзалу і пороздивлятися як машиніст ТУ2 разом з помічником переганяють локомотив на початок составу. Завтра о 4.30 ранку вузькоколійний поїзд знов поїде до Гайворона.

26 квітня 2009
1 2