Все почалось з того, шо в розкладі приміських поїздів одеської залізниці я знайшов поїзд № 969 Помічна - Голованівськ. Проїхатись майже пустим дізельом по невідомому маршруту це завжди пригода. Подивившись на карту, стало зрозуміло, шо 969-й поїзд умовно є частиною Гайворонської вузькоколійки.
|
Україна. Атлас залізниць. Видавництво "Картографія", 2008
|
На початку 2000-х частина вузькоколійної мережі - від Підгородної до Голованівська, була перешита на перспективну широку колію шириною 1520 мм, скоротивши Гайворонську вузькоколійку на 65 кілометрів. Такий крок суттєво не покращив економічну ситуацію, і залізнична колія до Голованівська так і залишилась малодіяльною. Але приміський маршрут вижив, трансформувавшись в вантажно-пасажирський поїзд №969, який обслуговується маневровим локомотивом з одним пасажирським вагоном і по Голованівську, на радість пасажирам, стикується в часі з вузькоколійним маршрутом Голованівськ - Гайворон.
|
Вінниця. Вечір від'їзду. 20.37
|
Прийшлося довгенько поламати собі голову шоб вигадати як приїхати в потрібний час з Вінниці до Помічної. Але після того як змінився розклад 969-го і поїзд почав їздити по 1,5,6 днях тижня, проблема вирішилась сама собою.
З нашої сторони до Помічної зручно їхати 22-им поїздом Львів - Донецьк. Поїзд їде через Жмеринку, але це не проблема - купуємо у Вінниці квитки на 115-й поїзд Харків - Трускавець, яким доїжджаємо до Жмеринки.
|
Поїзд №22 Львів - Донецьк
|
Прибуття в Жмеринку о 21.39. 22-й поїзд з невеликим запізненням прибуває приблизно через годину. Занурюємось в сонний вагон, випрошуємо в провідниці гаряченького чаю і лягаємо спати. Завтра о 5.15 прибуття до Помічної.
|
Помічна
|
В Помічній о 5 годині ранку було страшенно холодно. Забігши до вокзалу погрітись, були приємно здивовані чистеньким і охайним вокзалом. Крім нас в залі чекання сиділо ще чоловік тридцять, всі вони чекали приміський поїзд Помічна - Котовськ, який невдовзі подали на посадку.
|
Поїзд Помічна - Котовськ
|
Перше колоритне враження дня - приміський поїзд Помічна - Котовськ. Я аж ніяк не був готовий побачити те, шо під'їхало до платформи. До Бахмачського перону під'їхав електровоз ВЛ40 з причепленими до нього двома затасканими плацкартними вагонами. У нас, на Південно-Західній залізниці, приміський поїзд - це звичний для центральної України восьмивагонний состав виробництва Ризького Вагонобудівного Заводу, а тут, на території Одеської залізниці, все по своєму. Весь вокзал, крім нас і ще одного хлопчини, вискочив на посадочну платформу і почав набиватися у вагони, показуючи строгим тьотям квитки.
|
Помічна. 6.10 ранку
|
Через пару хвилин після відправки поїзда Помічна - Котовськ об'явили, шо до бахмачського перону подається на посадку наш поїзд Помічна - Голованівськ. Поїзд Помічна - Котовськ ше круто виглядав по зрівнянню з тим, чим ми мали їхати до Голованівська.
|
969 Помічна - Голованівськ
|
В променях червоного ранкового сонця, з-поміж товарних вагонів виплив ЧМЭ3, який тягнув за собою один плацкартний вагон - оце і є приміський 969-й поїзд Помічна - Голованівськ.
|
Підготовка до виїзду
|
В вагон, крім нас двох з Ромою, заліз ще один хлопчина, той який не сів на поїзд Помічна - Котовськ. Оце і все населення вагона загальною кількістю три пасажира і одна провідниця. Чітко по розкладу, рівно в 6.25 поїзд відправляється.
|
Вагон
|
От і збулась мрія ідіота. Я сиджу в 969-му поїзді Помічна - Голованівськ і насолоджуюсь поїздкою, яку не зіпсувала навіть страшенна холодюка у вагоні.
|
Щасливий пасажир
|
Перших 50 кілометрів від станції Помічна до станції Підгородня їхали швидко, на зупинках ніхто не заходив і не виходив, а ЧМЭ3 на цьому участку добре розганявся до 60 км/год.
|
Станція Підгородня
|
В Підгородній стало зрозуміло, що ми не одні такі на світі. В вагон погрузилось п'ятеро німців з фотоапаратами в руках і величезними рюкзаками за спиною. В очах німців світився ентузіазм і цікавість до залізниці. Взагалі по Підгородній була найбільша посадка на всьому маршруті.
|
Брати по розуму
|
Підгородна - остання станція на магістральній колії Помічна - Котовськ. Далі до Голованівська поїзд їде по одноколійному не електрифікованому участку залізниці, який замінив собою вузьку колію на початку 2000-х років. За 25 кілометрів від Підгородної розташований Побузький феронікелевий комбінат, який в основному і експлуатує залізницю на Голованівськ, тому швидкість тут пристойна і ЧМЭ3 проходить круті повороти на неабиякій швидкості.
|
Міст
|
Але кілометрів через 15 якість дорожного полотна стає гіршою і швидкість падає. А за вікном пропливають одноманітні пейзажі - переважно поля без будь-яких признаків якогось села чи хутора на горизонті. Лиш інколи за вікном видніються залишки старого насипу колишньої вузькоколійки. Сумарно від Помічної до Голованівська поїзд їде щось близько чотирьох годин.
|
Голованівськ
|
Станція Голованівськ це унікальне місце, де паралельно живуть широка і вузька колії. Станція обслуговує два залізничних маршрути: Помічна - Голованівськ і вузькоколійний Голованівськ - Гайворон. Обидва маршрути дуже добре стиковані по часу і без проблем можна пересісти з одного поїзда на інший.
|
Станція Голованівськ Одеської залізниці
|
|
Прибуття поїзда Гайворон - Голованівськ
|
Подія всього дня - це прибуття до Голованівська поїзда Гайворон - Голованівськ. Поява на горизонті ТУ2-179 зчинила на вокзалі неабияку метушню. Ми, разом з німцями, не бажаючи пропустити таку важливу подію, розбіглися по всій довжині під'їзної колії, зайнявши вигідні позиції для фотографування поїзда.
|
Гайворон - Голованівськ
|
Під'їхавши до вокзалу, ТУ2 стає поруч з ширококолійним ЧМЭ3 на почотну першу колію, що зайвий раз доводить, що першою тут була вузька колія, а широку проклали пізніше.
|
Помічна - Голванівськ і Гайворон - Голованівськ
|
Состав Гайворон - Голованівськ складається всього-навсього з одного вагона. Місцевість по якій їде поїзд не густо населена і з головою хватає одного вагона шоб перевезти всіх бажаючих.
|
Маньоври
|
Поманеврувавши на стрілках, машиніст чіпляє локомотив з іншої сторони вагона і підганяє состав ближче до вокзалу. Відправлення поїзда з Голованівська в Гайворон об 11.15. Їздить поїзд по п'ятницях, неділях і понеділках.
|
В вагоні
|
Купивши в касі вокзалу квитки до Гайворона, загружаємось разом з німцями в малесенький вагон і чекаємо відправлення. П'ятеро німців з гігантськими рюкзаками, нас двоє, та ще кілька місцевих пасажирів заповнили вагон майже під зав'язку.
|