На головну Команда  | 
Експедиція Помічна - Голованівськ - Гайворон - Рудниця УКР | РУС
Все почалось з того, шо в розкладі приміських поїздів одеської залізниці я знайшов поїзд № 969 Помічна - Голованівськ. Проїхатись майже пустим дізельом по невідомому маршруту це завжди пригода. Подивившись на карту, стало зрозуміло, шо 969-й поїзд умовно є частиною Гайворонської вузькоколійки.

Україна. Атлас залізниць. Видавництво "Картографія", 2008

На початку 2000-х частина вузькоколійної мережі - від Підгородної до Голованівська, була перешита на перспективну широку колію шириною 1520 мм, скоротивши Гайворонську вузькоколійку на 65 кілометрів. Такий крок суттєво не покращив економічну ситуацію, і залізнична колія до Голованівська так і залишилась малодіяльною. Але приміський маршрут вижив, трансформувавшись в вантажно-пасажирський поїзд №969, який обслуговується маневровим локомотивом з одним пасажирським вагоном і по Голованівську, на радість пасажирам, стикується в часі з вузькоколійним маршрутом Голованівськ - Гайворон.

Вінниця. Вечір від'їзду. 20.37

Прийшлося довгенько поламати собі голову шоб вигадати як приїхати в потрібний час з Вінниці до Помічної. Але після того як змінився розклад 969-го і поїзд почав їздити по 1,5,6 днях тижня, проблема вирішилась сама собою.
З нашої сторони до Помічної зручно їхати 22-им поїздом Львів - Донецьк. Поїзд їде через Жмеринку, але це не проблема - купуємо у Вінниці квитки на 115-й поїзд Харків - Трускавець, яким доїжджаємо до Жмеринки.

Поїзд №22 Львів - Донецьк

Прибуття в Жмеринку о 21.39. 22-й поїзд з невеликим запізненням прибуває приблизно через годину. Занурюємось в сонний вагон, випрошуємо в провідниці гаряченького чаю і лягаємо спати. Завтра о 5.15 прибуття до Помічної.

Помічна

В Помічній о 5 годині ранку було страшенно холодно. Забігши до вокзалу погрітись, були приємно здивовані чистеньким і охайним вокзалом. Крім нас в залі чекання сиділо ще чоловік тридцять, всі вони чекали приміський поїзд Помічна - Котовськ, який невдовзі подали на посадку.

Поїзд Помічна - Котовськ

Перше колоритне враження дня - приміський поїзд Помічна - Котовськ. Я аж ніяк не був готовий побачити те, шо під'їхало до платформи. До Бахмачського перону під'їхав електровоз ВЛ40 з причепленими до нього двома затасканими плацкартними вагонами. У нас, на Південно-Західній залізниці, приміський поїзд - це звичний для центральної України восьмивагонний состав виробництва Ризького Вагонобудівного Заводу, а тут, на території Одеської залізниці, все по своєму. Весь вокзал, крім нас і ще одного хлопчини, вискочив на посадочну платформу і почав набиватися у вагони, показуючи строгим тьотям квитки.

Помічна. 6.10 ранку

Через пару хвилин після відправки поїзда Помічна - Котовськ об'явили, шо до бахмачського перону подається на посадку наш поїзд Помічна - Голованівськ. Поїзд Помічна - Котовськ ше круто виглядав по зрівнянню з тим, чим ми мали їхати до Голованівська.

969 Помічна - Голованівськ

В променях червоного ранкового сонця, з-поміж товарних вагонів виплив ЧМЭ3, який тягнув за собою один плацкартний вагон - оце і є приміський 969-й поїзд Помічна - Голованівськ.

Підготовка до виїзду

В вагон, крім нас двох з Ромою, заліз ще один хлопчина, той який не сів на поїзд Помічна - Котовськ. Оце і все населення вагона загальною кількістю три пасажира і одна провідниця. Чітко по розкладу, рівно в 6.25 поїзд відправляється.

Вагон

От і збулась мрія ідіота. Я сиджу в 969-му поїзді Помічна - Голованівськ і насолоджуюсь поїздкою, яку не зіпсувала навіть страшенна холодюка у вагоні.

Щасливий пасажир

Перших 50 кілометрів від станції Помічна до станції Підгородня їхали швидко, на зупинках ніхто не заходив і не виходив, а ЧМЭ3 на цьому участку добре розганявся до 60 км/год.

Станція Підгородня

В Підгородній стало зрозуміло, що ми не одні такі на світі. В вагон погрузилось п'ятеро німців з фотоапаратами в руках і величезними рюкзаками за спиною. В очах німців світився ентузіазм і цікавість до залізниці. Взагалі по Підгородній була найбільша посадка на всьому маршруті.

Брати по розуму

Підгородна - остання станція на магістральній колії Помічна - Котовськ. Далі до Голованівська поїзд їде по одноколійному не електрифікованому участку залізниці, який замінив собою вузьку колію на початку 2000-х років. За 25 кілометрів від Підгородної розташований Побузький феронікелевий комбінат, який в основному і експлуатує залізницю на Голованівськ, тому швидкість тут пристойна і ЧМЭ3 проходить круті повороти на неабиякій швидкості.

Міст

Але кілометрів через 15 якість дорожного полотна стає гіршою і швидкість падає. А за вікном пропливають одноманітні пейзажі - переважно поля без будь-яких признаків якогось села чи хутора на горизонті. Лиш інколи за вікном видніються залишки старого насипу колишньої вузькоколійки. Сумарно від Помічної до Голованівська поїзд їде щось близько чотирьох годин.

Голованівськ

Станція Голованівськ це унікальне місце, де паралельно живуть широка і вузька колії. Станція обслуговує два залізничних маршрути: Помічна - Голованівськ і вузькоколійний Голованівськ - Гайворон. Обидва маршрути дуже добре стиковані по часу і без проблем можна пересісти з одного поїзда на інший.

Станція Голованівськ Одеської залізниці

Прибуття поїзда Гайворон - Голованівськ

Подія всього дня - це прибуття до Голованівська поїзда Гайворон - Голованівськ. Поява на горизонті ТУ2-179 зчинила на вокзалі неабияку метушню. Ми, разом з німцями, не бажаючи пропустити таку важливу подію, розбіглися по всій довжині під'їзної колії, зайнявши вигідні позиції для фотографування поїзда.

Гайворон - Голованівськ

Під'їхавши до вокзалу, ТУ2 стає поруч з ширококолійним ЧМЭ3 на почотну першу колію, що зайвий раз доводить, що першою тут була вузька колія, а широку проклали пізніше.

Помічна - Голванівськ і Гайворон - Голованівськ

Состав Гайворон - Голованівськ складається всього-навсього з одного вагона. Місцевість по якій їде поїзд не густо населена і з головою хватає одного вагона шоб перевезти всіх бажаючих.

Маньоври

Поманеврувавши на стрілках, машиніст чіпляє локомотив з іншої сторони вагона і підганяє состав ближче до вокзалу. Відправлення поїзда з Голованівська в Гайворон об 11.15. Їздить поїзд по п'ятницях, неділях і понеділках.


В вагоні

Купивши в касі вокзалу квитки до Гайворона, загружаємось разом з німцями в малесенький вагон і чекаємо відправлення. П'ятеро німців з гігантськими рюкзаками, нас двоє, та ще кілька місцевих пасажирів заповнили вагон майже під зав'язку.
1 2