На головну Команда  | 
Чорномин УКР | РУС
Чорномин розташований майже на кордоні Вінницької і Одеської областей. Адміністративно і територіально село приписане до Вінницької області, але їхати сюди зручніше з одеської сторони. Основний міжміський транспорт тут - електрички Одеса - Вапнярка. З автобусами тут не густо.

Ужгород - Одеса

Я ж стартую в Чорномин із Жмеринки. Їду до станції Попелюхи, бо саме звідси до Чорномина всього-навсього якихось пару кілометрів пішого ходу. Взявши якимось дивом вчора ввечері квиток на 107 поїзд Ужгород - Одеса, від'їжджаю в 7.45 ранку і приблизно через дві години прибуваю до перевалочної станції Кодима.

Кодима

Кодима - найближча станція, звідки можна зручно вернутись назад в Попелюхи, які швидкий 107-й пролетів без зупинки на повному ходу. Приблизно через годину приїжджає 867-ма електричка Одеса - Вапнярка, якою я вертаюсь назад до Попелюх. 867-ма відноситься до категорії тих дивних Одеських електричок, які якогось лиха мають нумерацію електропоїздів підвищеного комфорту, а насправді являються звичайнісінькими приміськими поїздами. Але нутрощі електрички приємно здивували, вона дійсно більше схожа на електропоїзд підвищеного комфорту - м'які сидіння, столики, шторки на вікнах.

Попелюхи

Попелюхи - невелика станція на участку Одеса - Вапнярка. Крім кількох електричок тут зупиняється ще штук п'ять поїздів. В основному станція обслуговує окружні села і районний центр Піщанка, до якого звідси кілометрів 8.

Вокзал Попелюхи вузькоколійні

Попелюхи історична станція. Вона була частиною Гайворонської вузькоколійної залізної дороги. За путями, навпроти діючого жд вокзалу, знаходяться залишки вузькоколійного господарства у вигляді вокзальчика, який обслуговував вузьку колію. Вокзальчик не погано зберігся, крім того порадувала вивіска з назвою станції.

Попелюхи Одесской ордена трудового красного знамени железной дороги

В 30-х роках XX століття від Попелюх до селища Каменка в Придністров'ї прокладається вузькоколійна залізна дорога. Приблизно в цей же час прокладається вузька колія і до села Чорномин. Пасажирської станції в Чорномині не було. Дорога використовувалась для перевезення вантажів і обслуговувала Чорноминський цукровий завод.

Станція Попелюхи. Вузькоколійний пасажирський вагон

Вузька колія в Попелюхах існувала до початку 90-х років XX століття. Все вузькоколійне господарство, включаючи колію на Чорномин було розібране до 2000-го року.

Село Чорномин

На вокзалі розпитав як пройти в Чорномин і пішов через поле до села. Вхід в село позначений здоровенною кам'яною стелою з серпом і молотом, але перефарбованою відповідно до існуючої державної символіки.

Клуб

Спускаючись в Чорномин з пагорба, в центрі села добре видно клуб, який, за задумкою радянських архітекторів, напевно повинен був затулити собою церкву.

Церква

Церква стоїть на пагорбі, поруч з клубом. Вузькоколійка Попелюхи - Чорномин проходила прямо під забором церкви. Залишки шпал і насип добре видно неозброєним оком.

Попелюхи - Чорномин

Насип, по якому проходила залізна дорога використовується місцевими як пішохідна зона. Перечіпляючись через залишки дерев'яних шпал я дочовгав до промислової зони села. Над напіврозваленими складами, схованими в зелених зарощах височіє якийсь мега склад, який так і не дочекався закінчення будівництва.

Мега склад з святковим написом "50 лет 19 - октября - 67"

Там, де вже важко ідентифікувати місце прокладки рейок, а середньостатистична людина не може продертися через густі кущі, не порушуючи цілісності пейзажу, переді мною з'явилися розвалини цукрового заводу.

Чорноминський цукровий завод

На одній із стін заводу викарбувані цифри 1981, але дивлячись на стіни можна легко прикинути, шо завод має більш давню історію.

Чорноминський цукровий завод

Чорноминський цукровий завод

Культурна спадщина Чорномина не обмежується розваленим заводом і розібраною залізною дорогою. Основний архітектурний об'єкт, який приваблює сюди туристів я побачив з того самого насипу, по якому була прокладена вузькоколійка. На пагорбі, який височіє за розваленим заводом стоїть Чорноминська загальноосвітня школа I-III ступенів.

Загальноосвітня школа I-III ступенів. с. Чорномин

Неймовірна схожість Чорноминської загальноосвітньої школи і Білого дому в США не дає нікому спокою. Школа дійсно схожа на резиденцію президента США в місті Вашингтон.

Загальноосвітня школа I-III ступенів. с. Чорномин

В XIX столітті село Чорномин мало назву Розбійне і було власністю панича Миколи Чорномина. Напевно, бажаючи увіковічити свій рід, Чорномин перейменував село в свою честь.

Палац Миколи Чорномина

Палац Миколи Чорномина, в якому зараз знаходиться школа, був збудований архітектором Франческо Бофо в XIX столітті. Орієнтовно будівництво було закінчене в 1820-му році. Білий дім в США був збудований раніше. Його будівництво почалося в 1792 році і закінчилось в 1800. Але сучасного вигляду Білий дом набув після реконструкції приблизно в 1820-х роках. Тоді до нього добудували південну напівкруглу терасу з колонами і північну колонаду, і тільки після цього Білий дім став майже ідентичним Чорноминському палацу. Враховуючи таку хитру хронологію подій можна припустити, шо або в ті часи вміли швидко передавати інформацію і архітектор Бофо майже миттєво отримав з Америки креслення Білого дому, або просто архітектура Білого дому і палацу в Чорномині була класичною на той час.

Палац Миколи Чорномина

Враження від Чорноминської школи просто неймовірне. Палац сто років не бачив капітального ремонту і, незважаючи на відносну убогість приміщення, виглядає вражаюче.

Господарська будівля

В парку, поруч з школою, стоять напівзруйновані господарські будівлі і, судячи з купи згорілих дощок, вони вже встигли пережити пожежу. Ціла купа шкільних лахів, які валяються на полу свідчить про те шо колись ці будівлі використовувались школою.

Кімната

Замурзавшись пилюкою як сажотрус і вилізши з напівзруйнованого пришкільного приміщення, трохи нижче, на схилі пагорбу, знайшовся ще один цікавий об'єкт - підземне приміщення, яке зараз використовується для зберігання вугілля.

Підземелля

Одразу перед школю висаджений фруктовий сад, що є незмінною традицією, якої без виключень дотримувались практично в будь-якій сільській, і ледве не в кожній міській школі Радянського Союзу.


Шкільний сад трохи прикриває фасад будівлі і роздивитися палац, враховуючи складний рельєф місцевості, не так просто. Але в цілому, враження від Чорноминської школи неймовірне, тому з Чорномину додому повертався з відчуттям виконаної справи. Побувати тут варто.

Попелюхи. Церква

Вертатися назад з Чорномина планував 174-м поїздом Одеса - Вінниця. Але для цього спочатку треба було по спринтерському добігти до Попелюх, куди о 16.41 має приїхати цей поїзд. Добігши до Попелюх, роздивився їхню церкву, якій на жаль приділив не так багато уваги, приїхавши сюди і захопившись дослідженням останків вузькоколійки.

174 Одеса - Вінниця

Чекаючи біля вокзалу поїзд, я прикидав як може сюди влізти состав з 16-ти вагонів. По попередніх прикидках на платформу влізе 4, ну максимум 5 вагонів. Коли 174-й з невеликим запізненням влетів на станцію, я своїми очима побачив, шо на платформу і справді влазить лише 5 вагонів, і свій 15-й я повинен був ловити далеко в кущах, як це роблять місцеві жителі - постійні пасажири цього поїзда.

25 липня 2009