На головну Команда  | 
Білгород-Дністровський УКР | РУС
Старт першої серйозної поїздки 2011-го року був запланований від залізничної станції Зятківці у Вінницькій області.

Станція Зятківці

В той час коли полки плацкартних вагонів прогиналися від пасажирів, бажаючих доїхати з Києва до Одеси, зі станції Христинівка до Одеси відправився 609-й поїзд, який тяг за собою 12 напівпустих вагонів.

Станція Одеса-Головна

Прикупивши в пристанційному магазині трохи продуктів, в 20:41 я застрибнув в сьомий вагон 609-го поїзда Христинівка - Одеса і прокинувся вранці вже наступного дня від стусанів провідниці. За вікнами вже виднілася першотравнева Одеса...



Одеса-головна, колія 10

Останнім часом кількість електричок з Одеси до Білгород-Дністровського зменшилась до критичного мінімуму. Тому 686-й поїзд Одеса-Ізмаїл, з експериментальним тимчасовим графіком руху виявився більш чим зручним. В 6.52 ранку відправляємось з 10-ї колії в складі 4-х вагонів.

Розводний міст через Дністровсько-Цареградське гирло

Найбільш цікавий шматок маршруту проходить по косі, яка розділяє Дністровський лиман і Чорне море. Приблизно посередині коса розривається Дністровсько-Цареградським гирлом, з розводним мостом. Проїжджаємо мимо розташованого на косі містечка Затока. Зараз тут більш-менш спокійно - мільйон санаторіїв знаходяться в режимі повної бойової готовності - через якихось один-два тижні розпочнеться безпощадний штурм Затоки відпочиваючими з усього світу.

Залізничний вокзал Білгород-Дністровський

Ще якихось 15 хвилин і під'їжджаємо до станції Білгород-Дністровський. Зупинка поїзда 20 хвилин - далі електрифікації немає і електровоз Вл-80 міняють на потужного і смердючого 2ТЭ116.

Білгород-Дністровський

Обдивившись вокзал і привокзальну площу, занурююсь в центр міста. Перше враження досить приємне - спокійні вулички, людей не багато, інколи навіть аж занадто безлюдно.

Білгород-Дністровський

Час від часу місто дуже нагадує Ізмаїл. Та воно й не дивно, до 1940-го року це все була Румунія. До речі кордон між СРСР і Румунією проходив десь тут, біля Білгород-Дністровського.

Пам'ятка історико-культурної спадщини

Орієнтуватися в Бєлгороді дуже легко. Всі основні вулиці під конус сходяться до самої центрової точки міста - фортеці.

Кінотеатр Октябрь

Роздивляючись старі хатки і радянські новобудови, взяв курс на північ по вулиці Комсомольській, яка привела до самої фортеці.

Білгород-Дністровська фортеця

Білгород-Дністровська фортеця - стратегічна оборонна споруда XIII - XV століття. Точних даних про те, хто почав будувати фортецю немає, але в XIV столітті Бєлгород відійшов до Молдавського князівства і великий об'єм будівельних робіт був виконаний Молдаванами. Фортеця була важливим оборонним об'єктом, і призначалася для оборони від Турків, які в цілях наживи нещадно атакували береги сучасної Одеської області.

Рів шириною приблизно 14 м

В XV столітті Турки таки прорвали оборону і захопили фортецю. Місто було перейменоване в Аккерман - з турецької Біла Фортеця (ak - білий, kermen - цитадель, фортеця). Турецька назва Аккерман залишилась в міста на кілька сотень років аж до приходу радянської влади в 1940-х роках.

Фортеця Аккерман

Прорватись в фортецю я рішив з тієї ж сторони звідки її атакували Турки - зі сторони лиману. Але височезна неприступна стіна з невеличкими загратованими воротами викликала тільки відчуття нудьги. Навколо ні одної живої душі, тільки неймовірні полчища змужнілих на берегах Дністровського лиману гігантських комарів кружляють навколо, намагаючись затягнути до себе в логово чергову жертву. З цього боку фортеця чомусь здалася мені старою недобудованою школою, будівництво якої закинули ще на початку 90-х років. Така школа стоїть майже в кожному селі і оживає вона тільки по вихідних, коли місцеві пацани забігають сюди пограти в войнушки.

Центральний вхід до фортеці

Обійшовши по периметру вздовж фортечних мурів, вийшов до центрального входу. Тут обстановка вже значно веселіша. Разом зі мною до центральних воріт підтягнулись і продавці сувенірних цяцьок, ожививши обстановку. А коли через пів години під'їхав здоровенецький автобус з купою диких туристів - остаточно стало зрозуміло, що фортеця живе і здравствує.

Внутрішня стіна між дворами

Першопочатково фортеця складалася з 4-х дворів, зараз вона фактично розділена пополам. В одному з дворів знаходиться цитадель, яка була чимось типу сучасної адміністративної будівлі. По кутках цитаделі збудовані башні, в кожної з яких було своє призначення.

Цитадель

Цитадель

Плентаючись за екскурсійною групою наслухався всіляких дивних історій про цитадель, якими екскурсовод залякував своїх туристів.

Фортеця

Воїни Аккермана

Не зважаючи на древній вік фортеці, її стіни залишились майже в первозданному вигляді, тому можна видряпатися по кам'яних сходах на стіну і пробігтися по периметру фортеці, відчувши себе воїном Аккермана.

Вежа Пушкіна

Білгород-Дністровська фортеця виникла на основі древнього міста Тіра, залишки якого можна пороздивлятися біля центрального входу. Під час розкопок тут було знайдено море дірявих глечиків і різноманітних знарядь праці. Це просто неймовірно, якось аж не віриться, що ці кам'яні підмурки простояли тут стільки часу...

Античне місто Тіра - IV ст. до н.е. - IV ст. н.е.

Спускаючись від фортеці, вниз по берегу лиману, зустрічаю річковий вокзал. Зараз це закинуте морською навігацією місце. На пірсах днюють і ночують рибаки, а вокзал в основному виконує функцію кабака.

Річковий вокзал

Час піджимає і я вирушаю назад до вокзалу. Погулявши в центрі міста, виходжу на вулицю Ізмаїльську, роздивляюсь Свято-Миколаївську церкву і прихожу на жд вокзал.

Свято-Миколаївська церква

Дві пари електричок з Одеси до Бєлгорода виглядають досить бідно, по зрівнянню з тією кількістю автобусів, які мотаються по цьому ж маршруту. Автобуси з Білгород-Дністровського до Одеси їздять як від жд вокзалу так і від автостанції, яка розташована поруч, через дорогу.

Автостанція Білгород-Дністровський

Основний перевізник пасажирів з Бєлгорода до Одеси - маршрутка №560. Інтервал руху 15-20 хвилин. Час в дорозі - трохи менше двох годин. Але літають вони з скаженою швидкістю, тому якшо є можливість - краще поїхати електричкою, тим більше їде вона приблизно стільки ж часу скільки і маршрутка.

травень 2011